Klare for avmarsj fra Tofte brygge 17. mai 2012

Den store festdagen 17. mai
Klare for Filtvet-toget

Det var surt og kaldt da vi i TMK møttes ved Samfunnshuset kl. 07.00 - med blankpussete horn og ditto sko. Vekkerunden på Tofte ble litt avkortet fordi korpset skulle delta ved minnemarkeringen på Hovtun, men bursdagsbarnet Jan fikk sitt besøk. Det samme gjorde lille, snaut fire uker gamle Jacob. Korpset spilte med håp i tonene om at han om noen år vil bli en ivrig korpsmusikant. Jacob sov rolig til lyden av feiende marsjer. Hans foreldres terrasse er et utmerket sted for å blåse Toftes befolkning våken på nasjonaldagen.

En trofast forsamling var til stede ved kommunehuset på Hovtun hvor ordfører, kultursjef og representanter for skolenes FAU-er la ned blomster og kranser på minnesmerket over siste krigs falne. Og Tofte Musikkorps spilte både marsjer og nasjonale sanger.

Vi fikk kastet innpå noen rundstykker på Café Lasse før bussen brakte alle musikanter til Filtvet skole - første tog denne gangen. Der var det sedvanlig prosedyre, inkl. noen veldig flinke sangere fra 1., 2. og 3. klasse. Himmelens skyer slapp noen dråper på oss idet toget skulle sette seg i bevegelse. Det ga seg heldgvis ganske raskt, og innen musikantene forlot Filtvet Helsetun, tittet sola frem. Og fremme ble den resten av dagen!

Ferdig på Filtvet, ble kursen satt mot Tofte. Som vanlig marsjerte korpset fra Samfunnshuset til Tofte brygge hvor alle skolebarna ventet på oss. Stødig marsj gjennom Tofte og opp på idrettsbanen.

Tofte Musikkorps avsluttet sin 17. mai med konsert på banen kl. 13.45. VEL BLÅST!